איך הכל התחיל 2018-02-28T16:33:06+00:00

איך הכל התחיל

האם אתם יכולים לדמיין את חייכם ללא אינטרנט?

היום, החיבור לאינטרנט נראה לנו טבעי ומובן מאליו.  יש לנו משהו שאנחנו צריכים לבדוק? נפתח את הגוגל.

משעמם לנו? מסקרן לנו? נקרא מאמרים או נוריד סרט.  בא לנו לדבר עם חברים רחוקים מבלי לצאת מהבית?- נפתח את הפייסבוק.

עד לא לפני הרבה שנים… האינטרנט נחשב ל- "מדע בדיוני", משהו ש"בחיים לא יתפוס".

בשנת 1993 כאשר ייסדנו את חברת מאליג, האינטרנט היה בחיתוליו. מרבית האנשים בישראל עדיין לא ידעו מה זה ועד כמה זה הולך להפוך לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו.

לפנינו היה אתגר כפול: הראשון, היה למכור את שירותי ההדרכה שלנו. האתגר השני היה למכור את הקונספט המוזר שנקרא "אינטרנט" ומדוע השירותים והמוצרים שלנו בכלל נחוצים.באקדמיה כבר החלו להשתמש באינטרנט פנימי בשנות השישים, שנקרא אז "ביטנט" אבל האינטרנט ניבא סדר גודל אחר. הרגשנו את עצמנו כחלוצים ורצינו לחשוף את הבשורה החדשה בפני כמה שיותר אנשים.להפיץ את מה שאנחנו מאמינים בו ואת מה שהולך לעשות מהפיכה משמעותית, החלום שהאינטרנט יהפוך ויתקדם להיות מה שהוא היום.

היינו נוסעים ברחבי הארץ לכנסים הרצאות וקורסים רבים ומרצים בפני אנשים על ה"פלא החדש". לאורך הדרך, נחשפנו לספקנות, חשבו ש"השתגענו" שביקשנו לדוגמא לדמיין איך נבצע פעולות בנקאיות דרך האינטרנט. הדרך לא תמיד הייתה קלה, ולאתמיד האמינו או הצליחו להבין איך הדבר הזה יכול לעבוד, ומדוע הוא הולך לתפוס כל כך חזק.

היום אנחנו כבר יודעים כי החיבור לאינטרנט הביא את מהפכת המידע והתקשורת, אך בתקופה ההיא, זה יצר גם התנגדויות. האמונה ש"ידע=כוח" נפגשה עם מהפכת המידע ו"איימה"להפוך מידע לנגיש וזמין לכל אחד. היום, אנחנו כבר יכולים להגיד, שמהפכת הידע והנגישות למידע יצרו בעיה אחרת לגמרי- הצפה , עומס וכו' (אבל זה כבר סיפור אחר J ).

אז לקחנו על עצמנו משימה – להכיר לכמה שיותר אנשים ועסקים, את האפשרות להתחבר לדבר הנפלא והחדשני שנקרא "WWW- WORLD WIDE WEB"

"בתחושה של ילד שמגיע לגן והכל נפלא כמו בארץ הפלאות" –צח דרוקר מנכ"ל בית השקעות ורשת מכללות עובד לשעבר בחברת מאליג.

מחלום למציאות: כך התחיל המסע המופלא שלנו/ איך הכל התחיל?

נחזיר אתכם כמה שנים אחורה, להתחלה כדי לכם טעימה קטנה, על החוויות, התקלות וההתרגשויות שעברנו בתחילת הדרך והפכו את החברה למה שהיא היום.

את החברה ייסדו בשנת 1993 דר' זוגף מלול –מתמטיקאי ,יזם וטכנולוג וגב' גנית אליעד- יזמת, מנהלת, ומנחת קבוצות. מנכ"לית החברה.

בזמנו, החיבור לאינטרנט נעשה באמצעות קופסת מודם שהייתה מחוברת לקו הטלפון. כך שאם היית רוצה להתחבר לרשת, היה עליך לחבר אותו לקו הטלפון הביתי ולעשות מספר פעולות. מכיוון שמרבית האנשים לא ידעו איך לעשות את זה, זה מה שאנחנו עשינו. טכנאים שלנו הגיעו לבתי הלקוחות על מנת לחבר עבורם את הקו למודם.

כשהקמנו את בית הספר להדרכה, עבדנו לצד חברה חדשה ולא מוכרת בתחילת דרכה – "נטוויז'ן" שהוקמה על ידי רות אלון.בעצם, הם היו החוזה הראשון שלנו, הם היו מספקים את התשתית ואנחנו היינו מדריכים אנשים כיצד להתחבר ולגלוש. מכיוון שהטכנולוגיה רק התחילה להתפתח, החיבור לאינטרנט היה מתבצע באופן ידני.

בהמשך, פותחה תוכנת ה"קמיליין" – תוכנת החיוג הראשונה שאפשרה באופן ידידותי יחסית ובלחיצת כפתור להתחבר. זוכרים את צליל החיוג?

מכיוון שכל הנושא היה חדש ולא מוכר, כאשר היינו מגיעים להעביר הדרכות והרצאות, היינו צריכים להכין מראש את השטח- לוודא שאכן יש קו טלפון תקין, שלקו הזה אין "שיחה ממתינה" (שניתקה את החיבור), שיש לנו את החיבורים הנכונים. לאט לאט המזוודה שלנו הלכה והתמלאה באמצעי גיבוי לחיבור.

בזמנו, נטויזיון עבדה עם חיבור לקווי ISDN ועם כתובות IP קבועות. סוג של מעקף לקווי הנל"ן שהיו אז יקרים בעלותם החודשית.  המוצר שהוצע עבור מאליג (ולאחר מכן נרכש ע"י לקוחות עסקיים רבים), זכה לשם המפואר Multi-ISDN. חלוצים אמרנו… עם הזמן, "שידרגו" את החיבור מ- ISDN ל- Frame Relay, טכנולוגיה "עתיקה "של בזק שעשתה באותם ימים את העבודה בצורה די טובה למרות התקלות.

ששון לוי מספר (סמנכ"ל שירות נטויז'ן): "זה היה באביב 1994… התחלנו במלאכת ההקמה של נטוויז'ן לאחר שקיבלנו רישיון ספק אינטרנט מסחרי ראשון בישראל.

חיברנו את הלקוח הפרטי הראשון (PPP) – נציגי מאליג וגנית בראשם, שהגיעו והתעניינו בחיבור עסקי של כיתות לימוד ברחבי הארץ ל"פלא" שנקרא רשת האינטרנט. גנית הייתה הלקוח העסקי הרא השוק המשיך לצמוח ומאליג שצמחה ביחד איתו ראתה כבר את הבאות בחזונה. בשנת 1996 החברה זיהתה את ההתפתחות הבאה בשוק – האינטרה-נט: מערכות ניהול ידע פנים ארגוניות מבוססות אינטרנט והתחלנו בתהליכי פיתוח עבור לקוחות עסקיים. הראשונה החלוצה שבניהן הייתה כתר פלסטיק. שנים אחרי, לקוחות עוד "עלו לרגל" לראות ולהתרשם מהמערכת העשירה והיחודית שלכתר. שון או השני של נטוויז'ן וחלוצה באותם ימים.

"מאליג עבורי זה יחידת הקומנדו" ירון מנור כתר פלסטיק.

אתגר העברית:

כאמור, היו לפנינו אתגרים רבים. אחד מהם היה- אתרים בעברית. בכל פעם שהקלדנו טקסט בעברית,הוא היה יוצא, הפוך! וכמו שאומרים "עברית קשה שפה" –הטכנולוגיה עדיין לא הייתה קיימת ונאלצנו למצוא פתרונות תוך כדי תנועה. התחלנו להקליד הפוך. המתכנתים היו מתחרים על מהירות הקלדת עברית הפוכה ולאט לאט יצרנו את הפתרון של "הפיכון".("הפיכון" על שם "מחיקון"-  אלו משנות השבעים יזכרו אותו מעידן הטלוויזיה בשחור לבן כ"האנטי מחיקון").

"אנטי-מחיקון הוא התקן מיוחד שהותקן במכשירי טלוויזיה צבעוניים בישראל בסוף שנות ה-70. מטרתו של ההתקן הייתה לשחזר את אותות סינכרון הצבע (color burst) שהוסרו ("נמחקו") אז מאותות השידור של הטלוויזיה הישראלית. היעדרם של אותות אלו גרם לכך שבמכשירי טלוויזיה צבעוניים נצפו השידורים בשחור-לבן בלבד. מונח זה הוא חלק מההיסטוריה של הטלוויזיה בישראל ואף הפך למטבע לשון בשפה העברית." – ויקפידיה

כך זה המשיך. כאשר לא היו פתרונות מצאנו פתרונות. עד שלאט לאט הטכנולוגיה והאינטרנט התקדמו והגיעו לאן שהם נמצאים היום והיד עוד נטויה 🙂

האינטרנט הביא איתו את מהפכת המידע, אך השימוש הנכון במידע זה והיכולת להפוך אותו לערך ממשי- הוא האוצר האמיתי! וככל שהזמן עבר, החברה התפתחה מחברת הדרכה ל"בוטיק תוכנה"בעולם ניהול הידע. המתמחה עד היום בפיתוח מערכות ניהול ידע באינטרנט.

לנו, עדיין נותרו הזיכרונות, החוויות ותחושת החלוציות הגדולה/הגאווה בכך שהיינו חלק בלתי נפרד מהמהפכת המידע ומחלום גדול שנקרא ה- "אינטרנט" ).

"ההוכחה הלוגית שאין דבר כזה בלתי אפשרי ….את כל השאר נמציא"  ט.ע עובד לשעבר צוות פרויקט tabz.